top of page
sammanflätade

MARGARETA MELIN

”DANSEN OCH KROPPENS RÖRELSE ÄR EN SPECIELL KÄNSLA TILL INSPIRATION"

Jag är keramiker och har min verkstad i Norra Grundsund i mellersta Bohuslän, där jag drejar, bygger och skulpterar i lera. Brukskeramik av stengods i form av koppar, kannor och skålar med mera. Men främst gillar jag att skulptera och att bränna Raku i olika tekniker.

Mitt formspråk är enkelt och jag strävar efter rena former, för mig är estetiken central. I raku-keramiken är ytans uttryck det viktigaste och formen ska helst var ren och enkel. Min drivkraft är att lära mig nytt, att experimentera och pröva nya former och metoder.

Tillsammans med två kollegor har jag drivit Galleri Tint i Lysekil som framförallt på sommaren arrangerar utställningar med etablerade konstnärer från hela landet.

Skulpturer

Mina skulpturer har oftast former av kroppar och det som uttrycks genom kroppens rörelse. Det kan var stora rörelser som i dans eller mindre och subtila attityder. 
Trots mitt ganska strama formspråk tar jag i vissa skulpturer ut svängarna. Där är dansen och kroppens rörelse en speciell känsla till inspiration. I serierna Ballroom och Balett ger jag uttryck för min känsla och lust för dans och det gemensamma för dansskulpturerna är att kroppen är synlig bara där den täcks av klänningen.

Raku

Rakukeramik (Raku-yaki) är en mångfacetterad bränningsteknik med lång historia från 1500-talets Japanska te-keramik fram till dagens tekniker och varierade uttryck. Att bränna raku i en vedeldad ugn utomhus en kall vinterdag kan bli en total upplevelse av spänning, eld, sot och lycka. Metoden är svår att kontrollera vilket är en del av tjusningen och det blir inte alltid som man tänkt sig. Enligt japansk tradition lagas de sprickor som ofta uppstår i godset med bladguld, Kintsugi. På så vis ansågs föremålen ännu mer unika och värdefulla.



Een målning
Porträttbild av konstnären: Helena Hötzl Setterström

Tillgänglig konst: Begränsad eller slutsåld | Kommande utställning: Saknas

bottom of page