STEEN KEPP
”VERKEN ÄR INTE SKAPADE FÖR ATT FÖRVARA METERIELLA TING"
Öst möter väst i kosmopolitiske Steen Kepps keramiska verk.
Danskfödde Kepp (-49), påbörjade sin utbildning som bildkonstnär och grafiker 1968. Några år senare begav han sig till Frankrike för vidare studier på konstskola i Nice.
Det var där han kom i kontakt med den äldre hantverkstraditionen - i byn La Borne, där han såsmåningom även öppnade sin egna verkstad. Än idag finns verkstaden kvar - som han äger och driver med en kollega.
Kepps nästa stora mål blev Japan med nya tekniker och former som resultat. Här arbetade han hos Takeo Suto och Tsuneo Narui i Mashiko och introducerades till yakishime-bränning. Vid återkomsten till La Borne etablerade Kepp yakishime-konceptet och byggde sin första tunnelugn.
Genom mångårig erfarenhet från arbete och experiment har Kepp utvecklat sin egna arbetsmetod - ”Terre Enfumée” (ungefär: lera i rök).
"Verken är inte skapade för att förvara materiella ting, utan ska ses som ett utrymme för stillhet, renhet och kontemplation" - säger Kepp.
Genom karriären har Steen arbetat med flera olika bränningstekniker. Ombyggnationen av ungnen i La Borne (1985) dokumenterades i filmen ”Histoire sur le Vent” - av Gérard Gendreau.
1983 återvände Kepp till Japan för att studera tanegashima-bränning. Året där på, deltog han vid den första bränningen i en ugn av typen ”Bizen”.
Då Kepp flyttade till Sverige, byggde han en ”Anagamaugn'” av thailändsk modell och påbörjade även arbeten med lågtemperatur brända Terre Enfumée. (alltså den serie verk som netop presenteres här på Kabusa Art Gallery).
Senare utvecklade och realiserade Kepp projektet - ”Terre Memoire” som kulminerade i en 10 dygns yakishimebränning, vilket dokumenterades i filmen - ”Terre mémoire” (Earth Memory).
Tillgänglig konst: Begränsad eller slutsåld | Kommande utställning: Saknas