SUSANNA ARWIN
”NÄR MAN ÄR TANT, ÄR MAN SÅ VANLIG ATT MAN BLIR OVANLIG"
Svensk målare och skulptör, f.-59 i Linköping.
Susanna växte upp i Växjö och är akademiskt utbildad konstnär med fyra olika inriktningar i sin verksamhet; måleri, konstglas i egen patenterad gjutteknik, uppdrag i offentlig miljö och projektutställningar inom den interaktiva sektorn.
Hon tillverkar eget papper av linne, målar på massan och arbetar i lager på lager. Hon skapar stora ark, täta och hårda som läder, klipper och river tecken och symboler ur arken. Bilderna byggs sedan som collage. I hennes konstverk är pappret massa, form och bärare av färger, inte grunden för hennes konstnärskap, utan en möjlighet att bära det uttryck hon eftersträvar.
Som skulptör arbetar Susanna med glas, porslin, brons och betong. Hon utformar även mattor, ljuslösningar, skulpturer och även hela utrymmen på uppdrag i såväl privat som offentlig miljö. Hennes verk är ofta interaktiva och engagerande.
År 2000 patenterade Susanna en revolutionerande glasingjutningsmetod som öppnade upp möjligheter att skulptera i glas på ett sätt som kan jämföras med traditionell metallgjutning.
- Den svenska tanten
”Att vara 'tant' har för mig inget att göra med de yttre attributen. Det är ett tillstånd där de inre kvaliteterna såsom trygghet, fundamental enkelhet, rättframhet, civilkurage, fötterna på jorden, och en okonstlad 'vanlighet' som är grunden. Man kan säga att när man är tant, är man så vanlig att man blir ovanlig..."
- Med handväskan som vapen
Arwins mest berömda verk är skulpturen Med handväskan som vapen. Susanna inspirerades av det ikoniska fotografiet från 1985 som visar hur en kvinna slår sin handväska mot en nazist i ett demonstrationståg. Skulpturen tillhör tillsammans med Carl Fredrik Reuterswärds skulptur - Non-Violence, ett av Sveriges mest uppmärksammade konstverk i modern tid.
Tillgänglig konst: Begränsad eller slutsåld | Kommande utställning: Saknas